Ugrás a tartalomhoz
Fejléc kép

Több tízezer ember fizet kétszer annyit adót januártól - megemelik a KATA adóját

Érdemi változások jönnek a KATA adózás terén 2027-től-ezt jelentette be egyebek mellett Magyar Péter. Eddig havonta ötvenezer forintot fizettek a katás adózók, az új rendszerben a főállású katások havi tételes adója 100 ezer forint lesz. Azok, akik cégeknek számláznak, ismét katázhatnak, de évi 8 millió forintot meghaladó céges bevétel után plusz 15 százalékos adó terheli a vállalkozót. Jelenleg körülbelül 40 ezer katás adózó van Magyarországon, elsősorban a személyszállításban, a szépségiparban dolgozók, valamint a lakossági javításokkal, karbantartásokkal foglalkozó vállalkozók, a magánoktatók, és a magánrendezvények szolgáltatói választották ezt az adózási formát. Ők adóznak majd kétszer annyit, mint eddig.

Magyar Péter bejelentette, hogy 2027-től megváltoztatják a KATA adózás rendszerét, amit azzal indokolt, hogy így majd többen vehessék igénybe ezt az adózási formát. Újra katázhatnak majd a mellékállású vállalkozók, a nyugdíjasok, és azok is, akik az egyetemi tanulmányaik mellett vállalkoznak. Elérhetővé teszik azt is, hogy a katások ne csak magánszemélyeknek, hanem cégeknek és más szervezeteknek is számlázhassanak. 

Ennyibe kerülhet a KATA 2027-től

Viszont a főállású katások havi tételes adója 100 ezer forint lesz. Akik kizárólag magánszemélyeknek számláznak, 2027-re átmeneti könnyítést vezetnének be: nekik 75 ezer forint lenne a havi adó, 2028-tól ez 100 ezer forintra emelkedne. 

A főállású vállalkozóknál a korábbi, havi 50 ezer forintos tételhez képest duplázódik tehát a havi adó. 

A mellékállású katások havi 50 ezer forintot fizetnének. 

A magasabb befizetést a kormány azzal indokolja, hogy magasabb társadalombiztosítási és nyugdíjalapot biztosítson. Ami azért nem felel meg a valóságnak, mivel a főállású katás vállalkozók jogilag eddig is biztosítottnak számítottak, így jogosultak voltak az egészségbiztosítási és nyugdíjellátásokra. 

A kormány szerint a magasabb adó magasabb ellátási alapot jelent majd. 

Megemelik a bevételi határt

Az éves bevételi határt megemelik 18 millió forintról 22 millió forintra. Ez 12 hónapra leosztva körülbelül havi 1 833 ezer forintot jelent. 

Újra lehet cégeknek is számlázni

Fontos változás, hogy a tervek szerint 2027-től a katás vállalkozó nemcsak magánszemélyeknek, hanem cégeknek és más szervezeteknek is számlázhat. 

Viszont az éves kedvezményes keret mindössze nyolc millió forint céges bevételek esetében. Eddig a határig havi 100 ezer forintot kellene fizetni, azonban az ezt meghaladó bevételt plusz 15 százalékos adó terheli.  

Az a cégeknek számlázó vállalkozó tehát, aki a katás adózást választja, és havonta leosztva 667 ezer forintnál több bevétele van, az ezt meghaladó összeg után plusz 15 százalék adót kell fizetnie. 

Számítások szerint, ha havonta 1 250 ezer forintnál több bevételen van a katás vállalkozónak, már nem igazán éri meg a katás adózás választani, mert csaknem ugyanannyi adót kell fizetnie, mintha átalányadót fizetne. 

Hány katás vállalkozó van, és kik választják ezt az adózást? 

Jelenleg körülbelül 40 ezer katás vállalkozó van Magyarországon. Elsősorban a szépségipar és wellness szolgáltatásban dolgozók - fodrászok, kozmetikusok, sminkesek, masszőrök, műkörmösök, személyi edzők -, a személyszállításban dolgozók, vagyis a taxisok, a lakossági javítással, karbantartással foglalkozók - gázszerelők, vízszerelők, villanyszerelők, szobafestők, klímaszerelők, kertészek -, az magánoktatásban dolgozók - magántanárok, nyelvtanárok, kutyakiképzők -, és a magánrendezvényes szolgáltatók - fotósok, videósok, rendezvényzenészek - választják a katás adózási formát. 

Ők fizetnek kétszer annyi adót majd, mint eddig. 

    Back to top